SPORT YACHT

OPRINDELSE

For nogle år siden blev Toyota Marine Department TMCs President, Akio Toyoda, inviteret til at tilbringe et par dage på vandet i den nye Ponam-kollektion af premium yachter, som skulle lanceres i Japan. Som 'master driver' blev Akio Toyoda inspireret af kræften i de indbyggede turbodiesel-powertrains og styringen og stabiliteten af designet. Som Chief Branding Officer hos Lexus International var han også interesseret i  potentialet premium yatcherne havde. Han så straks, at en yatch med performane og stil, ville passe perfekt ind i Lexus-livsstilen. 

D. 12. januar 2017 offentliggjorde Lexus resultatet af dette projekt; En Lexus Sport Yacht ved Di Lido Island på Biscayne Bay, Miami Beach, FL.

DESIGN

Lexus Design Centre i Toyota City, Japan modtog et brief på en åben sport yacht, der kunne bruges til fritids- og dagsture. Den skulle kunne rumme 6-8 gæster og have to højtydende Lexus V8 motorer og avanceret design og styring.

Flere forskellige design blev præsenteret for en komtié, og det udvalgte design blev finpudset i løbet af 2015, imens Marine Department byggede båden og maskinerne til ombord.

Lexus Sport Yacht er et unikt projekt, hvor der ikke er planer om produktion. Det ene eksemplar af sport yatchen, der findes i dag, er produceret af Marine Afdelingen the Marquis-Carver Yacht Group fra Pulaski, Wisconsin, USA.

SPECIFIKATIONER

Yatchens øverste dæk er et massivt hånd-lagt komposit af to-parts polyurethane epoxy resin, der er blevet styrket med håndlagt vævet karbonfiberklude og et kompositmateriale, der hedder carbon-fibre reinforced plastic eller 'CFRP'.

'CFRP' er den teknologi, der bliver brugt til at lave superbiler som fx Lexus LFA, højttunede fly, konkurrenceski og -cykler samt verdensklasse sejlbåde.

Lexus Sport Yachtens unikke CFRP konstruktion sparer næsten 1000kg i sammenligning med andre lignende yachter lavet i fiberglas styrket plastik (FRP). Undervandsskroget er designet i trin så det mindsker friktion eller træk og forbedrer styringsbalancen ved høj hastighed.

Konceptet inkluderer to 5.0-liters V8 benzinmotorer baseret på den 2UR-GSE højt-ydende motor af Lexus RC F coupe, GS F sport sedan og den nye LC 500 grand tourer.

KUN DET BEDSTE

Hver motor producerer over 440 hestekrafter/ 446 DIN hp / 328kW, der gør at yachetet kan sejle ved hastigheder op til 49 mil/t (43 knots) gennem et par hydraulisk kontrolleret inboard/outboard stem-drives. En bovpropel med en joystickkontrol hjælper med at sejle i land.

Kaptajnen kontrollerer og monitorerer on-board-systemer fra en farve touchscreen panel ved roret; skærme der viser GPS navigation, digital grafer, overfladesradar, undervandssonar, lys og underholdningssystemer. Kaptajnens sæde er elregulerbar; armlænene folder ud til sæder på hver sin side.

Den forreste passagerkabine er indbydende med luksus Lexus læder, træ og glasdetaljer. Der er plads til stående gæster, samt siddende i sofaen med plads til seks mennesker, samt et bord, og airconditioning der gør denne kabine til det perfekte sted at underholde gæster.

Kabyssen indeholder et komfur med to blus, en vask, og et køleskab; der er også et brusebad.

Der er et integreret underholdningssystem, der har fuld netværksadgang med 4G Wi-Fi og WAN. Lyd er lavet af Revolution Acoustics overflademonteret fører og bruger loftet som transducer, ved hjælp af en Mark Levinson ® Reference digital forstærker.

BAGGRUND

Lexus, en del af Toyota Motor Corporation, blev startet i 1989 til at udvikle og producere de bedste biler nogensinde, med en fælles forpligtelse om at yde det bedste inden for kundeservice. Lexus International var et firma dedikeret som et firma-i-firmaet i 2011 for at koordinere alt centralt strategi, planlægning, design, ingeniørarbejde, og produktion til brandet.

The Marine Business Department at Toyota Motor Corporation (TMC) åbnede i 1997 med formålet om at udvikle premium yachter, ved brug af avanceret teknologi og kvalitetssikringsmetoder der var perfektioneret hos Lexus. Toyota Marines Ponam kollektion har inkluderet fiberglas fiskebåde i 26- og 28- fods-længder samt luksus cabin-cruisere i 31-, 35-, 37-, og 45-fods-længder med stærke og stille skrog lavet af A5083 aluminium alloy.