PIONERÅND

 Lyden af rummet.

Lyd er, med al sin kompleksitet og skønhed, en vigtig del af vores daglige liv – og for dem, der lader sig begejstre af godt lyddesign, findes der ikke noget bedre end oplevelsen af fænomenal lyd. Et af disse mennesker er den hollandske komponist og teknolog, Paul Oomen, som fortæller, at lyd altid har været hans "måde at fantasere på".

Barndommens opdagelsesrejser ind i lydens verden blev starten på en livslang lidenskab, og Oomen har viet sin karriere til at udforske de mange intrikate lag i menneskers forhold til den verden af lyde, de har omkring sig.

"SOM BARN NYNNEDE JEG MELODIER, SOM DUKKEDE OP SPONTANT. DETTE FREMKALDTE EN VERDEN AF LYDE I FANTASIEN, SOM STRAKTE SIG LANGT UD OVER SELVE MELODIERNE," FORTÆLLER OOMEN.

Paul Oomen, komponist og teknolog

"Jeg lytter til det der sker mellem lyden og rummet, og mellem lyden og min krop" fortæller han. "Jo bedre du er til at udskille de resonanser og refleksioner lyd skaber i et rum, desto mere indser du at de lyde du hører er fuldstændig sammensat af disse interaktioner som følge af vekslen med omgivelserne."

Oomen, som bor og arbejder i Budapest, hvor han i 2015 grundlagde The Spatial Sound Institute, fokuserede oprindeligt på at skabe lyddesign gennem sine kompositioner til teater og opera. I 2007 vendte han imidlertid opmærksomheden mod udforskning af rum, lyd og opfattelse. I sin virksomhed 4DSOUND har Oomen samarbejdet med sit team om at skabe op mod hundrede rumlige lydprojekter til dato. Han har derigennem udviklet en stærk interesse for at forbedre lytteoplevelsen.

"Jo mere vi forbedrer lytteoplevelsen, jo mere rumligt lytter vi," forklarer han. "En god lytteoplevelse kræver et lydanlæg, som ikke selv tager opmærksomheden, men, som retter den mod omgivelserne, så man oplever at lyden som del af omgivelserne. Lydanlægget er bare et af elementerne, mens rummets design, interiøret, de sociale aspekter og ikke mindst lydindholdet alle er elementer, der skal passe sammen for at skabe en fuldendt oplevelse.

For Oomen afhænger denne oplevelse i lige så høj grad af lytterens aktive deltagelse som af kvaliteten af udstyret.

"Vores opmærksomhedsspænd er blevet så kort. For mange kræver det meget energi at skabe plads i hovedet til at fokusere på noget, som rent faktisk kræver at man "lytter"," siger han. "Hvis vi ønsker bedre og eksperimentelt engagerende lytteoplevelser, skal vi starte med at fjerne støjen fra vores omgivelser. Ellers vil vi ganske enkelt ikke høre noget."

Selvom han har en stor lidenskab for musik, som han har komponeret siden sine unge dage, og dagligt omgiver sig med mange lag af flerdimensionel lyd, både privat og på arbejdet, fortæller Oomen, at hans favoritlyd er fred og ro.

"Til daglig er det lyden af stilhed jeg længes allermest efter at høre," fortæller han. "Ro er selvfølgelig relativt, så jeg burde måske snarere sige mindre støj og mere rumlighed, så mine sanser kan åbne sig og ånde, og jeg kan begynde at høre mere."

LYDEN AF SUCCES

Kvalitet kan være afgørende for lytteoplevelsen. Uanset om det drejer sig om højtalernes placering eller kvaliteten af lyden, bliver alle lag i lytteløsningerne i en Lexus nøje designet til at sikre en bedre og mere engagerende lydoplevelse. Sådan udvikles nye kunstformer baseret på gamle traditioner.