LEXUS NYHEDER

LEXUS UX SUV FÅR TOPKARAKTEREN 5 STJERNER I EURO N

Den nye Lexus UX mellemklasse-SUV har i den seneste Euro NCAP-sikkerhedstest fået topkarakteren 5 stjerner.

Bilens dristige design udtrykker en stil der ikke er til at tage fejl af, men den nye UX er også en af de sikreste biler af sin slags for både fører og passagerer (score på 96 % for sikkerhed for voksne i bilen og score på 85 % for sikkerhed for børn i bilen). Den ligger helt i top blandt alle de biler der er blevet testet under de nye, strengere testregler for 2019. Beskyttelsen af fodgængere og cyklister er bedst i klassen ’nødbremse for fodgængere’ (score på 82 % i kategorien beskyttelse af bløde trafikanter).

Ud over den seneste version af Lexus Safety System+, som er Lexus’ avancerede pakke med aktiv sikkerhedsteknologi, har den nye Lexus mellemklasse-SUV også fremragende passiv sikkerhed. Det skyldes den ultra-rigide Global Architecture-C-platform og de otte airbags som standard.

Dette er den anden generation af Lexus Safety System+. Det opgraderede system har adskillige nye egenskaber som er med til at forhindre ulykker eller mindske konsekvenserne af dem. Blandt andet kan det forbedrede Pre-Collision System (PCS) registrere cyklister i dagslys og nu også fodgængere om natten. Dynamic Radar Cruise Control og Lane Tracing Assist sikrer en SAE-klassificering i kategori 2 for autonom kørsel hvor føreren stadig har kontrol over bilen, men får støtte af systemerne.

Lexus Safety System+ fås nu til 99 % af de Lexus-modeller der sælges i Europa, hvilket er helt i tråd med brandets filosofi om at fordelene ved avanceret sikkerhedsteknologi skal omfatte alle Lexus’ modeller, og ikke kun Premium modeller.

Det seneste system indeholder følgende:

 

PRE-COLLISION SYSTEM

Pre-Collision System i den nye UX kan nu registrere fodgængere selv i svagt lys og cyklister i dagslys. Kameraets følsomhed og dynamiske område er forbedret, hvilket er med til at mindske risikoen for ulykker i mørke, for eksempel når det er svært at se en fodgænger på grund af lyset fra bilen. Derudover udsendes millimeterbølgerne fra bilens radarsystem i en bredere vinkel, så systemet nu også kan registrere cyklister. Hvis systemet vurderer at der er stor risiko for en kollision, aktiveres bremserne automatisk for at forhindre kollisionen eller mindske skaden i tilfælde af en kollision.

DYNAMIC RADAR CRUISE CONTROL 

Systemet benytter en radarsensor med millimeterbølger og et kamera til at registrere den forankørende og sikre en passende afstand. Hvis den forankørende standser, bringer Dynamic Radar Cruise Control din UX til standsning. Når den forankørende begynder at køre igen, starter UX og følger efter. Dermed gør systemet kørslen nemmere for føreren i situationer hvor man ofte skal starte og standse.

ROAD SIGN ASSIST 

Road Sign Assist (RSA) i den nye UX genkender vejskilte og informerer føreren via multi-informationsdisplayet. I kombination med Dynamic Radar Cruise Control gør RSA det muligt at ændre bilens hastighed med et tryk på en knap, så man følger den hastighedsbegrænsning som RSA-systemet har registreret. RSA genkender alle vigtige vejskilte og advarsler inklusive elektroluminiscente og blinkende skilte.

LANE TRACING ASSIST 

Lane Tracing Assist hjælper føreren med at holde UX i midten af vejbanen. Systemet assisterer også i kurver og fungerer nu i skarpere kurver end det tidligere system. Når LTA registrerer at der er risiko for at UX forlader sin vejbane, aktiveres kontrolfunktionerne som hjælper dig med at få bilen tilbage til midten af vejbanen.

AUTOMATIC HIGH BEAM 

Automatic High Beam (AHB) er som standard en del af Lexus Safety System+ og blænder automatisk ned for fjernlyset hvis det registrerer et andet køretøj og blænder op igen når køretøjet er væk. Man kan tilvælge et mere avanceret system til UX: Adaptive High-beam System (AHS) har LED-forlygter med tre lysstråler som er designet til at øge synligheden om natten og samtidig sørge for ikke at blænde modkørende. Hele 11 uafhængige LED-chips integreret i forlygterne aktiveres eller deaktiveres i forhold til forankørende eller modkørendes retning, for at sikre nøjagtig kontrol over hvilke områder der skal lyses op.