INSPIRATION

Hos Lexus er vores design inspireret af traditionelle, japanske kunstformer som f.eks. Edo Kiriko og Yosegi.

EDO KIRIKO

Den komplekse glasudskæringskunst, Edo Kiriko, er en 200 år gamle teknik, som er praktiseret af kunsthåndværkere, der er stolte af at bære en værdifuld tradition videre. De er dog stadig moderne kunstnere, som ikke vil begrænse deres håndværk til kun at kalde det 'traditionelt'.

"Tradition er et ord med mange nuancer" forklarer Yoshire Kobayashi, som er 3. generations kunsthåndværker indenfor Edo Kiriko. "Det er ikke påtvunget, og det er ikke noget ét indvid kan bære. Jeg mener, det er skabt ud af daglig, menneskelig aktivitet. Helt organisk ud af en gentagelse af en bestemt skik... det forbinder alt."

Præcise gentagelser er afgørende for Edo Kiriko. Hertil kommer adskillige års øvelse og træning. Kobayashi begyndte, som mange andre, sin uddannelse i Edo Kiriko, da han som 13-årig tog med sin far på værkstedet.

“På den tid fulgte du en erfaren kunsthåndværker og lærte ved at kigge på. Det var almindeligt at øve sig 10 timer om dagen," fortæller han, "det var benhårdt arbejde." Han arbejdede intenst på at forbedre sine kundskaber og indrømmer, at han ikke følte sig professionel, før han blev anerkendt af sine ligemænd i en alder af 33 år. Det er et krævende forløb, men de mange års træning er essentielle, fordi denne form for glasarbejde er ekstremt detaljeret. Perfektionismen i håndværket afspejler den detaljeorienterede, japanske kultur.

"Japanere er opmærksomme på selv de mindste detaljer. Det er virkelig vigtigt for dem, uden at de egentlig bemærker det. Det bliver en væremåde."

- Yoshiro Koayashi, Edo Kiriko kunsthåndværker.

For Kobayashi er kompleksiteten i arbejdet og den høje kvalitet, afgørende for den glæde, han får fra sin kunst. "Jeg er sikker på, at dette har en indflydelse på en kunsthåndværkers arbejde," siger han. "De mindste detaljer får en enorm betydning. Det er derfor, de er så påpasselige med deres arbejde. Det handler også om den personlige tilfredsstillelse, som en kunsthåndværker får fra sit arbejde."

Trods Kobayashis passion for Edo Kiriko, som har bragt ham enorm glæde gennem årene, har han ikke presset sin søn til at følge hans fodspor. Alligevel er hans søn, Yohei, blevet en del af familiens erhverv. Han skaber kunst, der både viser et glimt af fremtiden, men samtidig holder fast i de gamle traditioner og håndværket.

"At lave noget du nyder og som du samtidig kan tjene penge på, er vidunderligt," siger Kobayashi. "Jeg er glad for, at jeg valgte denne vej".

Glaskunstnere bag Edo Kiriko skabte det unikke glaspanel til interiøret i Lexus LS. Panelet giver en både afdæmpet og betagende stemning.

yosegi

Siden tidernes morgen har mennesket skåret i træ og skabt værker, som har været både primitive og interessante. Men den komplicerede, japanske yosegi-kunstform er en bemærkelsesværdig undtagelse.

I denne smukke og tidskrævende form for dekupørarbejde limer man med stor præcision små stykker træ i forskellige farver og teksturer sammen til komplekse mønstre. Dette arbejde er blevet praktiseret i mere end 400 år, og det er også kendt som japansk træmosaik.

Det er en utroligt krævende proces, som kræver exceptionelle færdigheder og lang erfaring. Dog har kunstforms popularitet været dalene det seneste århundrede.

Én mand er dog fast besluttet på at føre det ind i nutiden og få folk til at se dens skønhed. Ken Ota er bredt anerkendt som en moderne yosegi-mester og er en passioneret fortaler for sit håndværk. Han er både dedikeret til at respektere de traditionelle teknikker, der er blevet forfinet til perfektion gennem århundreder og opsat på at være åben for innovation.

“Jeg vil blive ved med at værne om traditionen,” forklarer Ota, som arbejder i et atelier i Hakone i Japan, hvor yosegi stammer fra. “For at gøre det er jeg nødt til at forandre mig og være innovativ. Det handler ikke om ‘at kopiere' eller 'ikke at kopiere’ men om at forfølge min egen originalitet.”

Ota brugte mange år på at lære sit fag til perfektion på en polyteknisk skole i Saitama og derefter på det anerkendte Atelier Kiro i Odawara. Han skaber sine værker med 25 forskellige træsorter, som han personligt henter hjem fra hele Japan – fra Hokkaido i nord til Okinawa i syd.

Yosegi-værkerne er så unikke og komplekse, at de ikke kan masseproduceres. Det træ, der udvælges til det enkelte håndlavede værk, afspejler håndværkerens stil og smag, nærmest som en ’signatur’.

For Ota er det træ, han bruger til sine eftertragtede værker, heriblandt skrin, bakker og bordskånere, mere end bare et råmateriale, og han gør meget ud af at værdsætte hvert eneste stykke træ.

“Jeg vil vise min respekt for livet i de træer, der er blevet fældet i skoven,” siger han. “Det samme gælder andre materialer. Jeg vil være taknemmelig for det, som jeg tager. Hvert stykke træ har sin egen unikke form og sammensætning, som giver frihed og udtryksmuligheder og i sidste ende fører til skønhed.”

Noget af det mest karakteristiske ved yosegi er, at det er ekstremt tids- og tålmodighedskrævende, hvilket står i kontrast til det høje tempo i den digitale verden, vi lever i. Men Ota føler sig godt tilpas med det langsomme tempo, som hans arbejde kræver, og han ser det som en mulighed for at fordybe sig i sit arbejde som kunstner.

“Tiden har ingen betydning,” siger han. “Jeg kan kun udtrykke mig i kraft af det, jeg har i mit indre.”

Lexus sætter en ære i at levere innovation og kvalitetshåndværk. Ved at hylde den ekstraordinære teknik, der skal til for at forvandle naturligt træ til detaljerede mønstre, styrker Lexus sit engagement i at få tradition og teknologi til at smelte sammen.